فولاد مرکزی دلاکان

عرضه کننده انواع فولادهای آلیاژی

عرضه کننده انواع فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد مرکزی دلاکان با ارائه خدمات آنلاین خود خرید انواع آهن و فولاد های آلیاژی را از همیشه ساده تر کرده است. ما با ده ها سال تجربه در صنعت فولاد کشور و با ژرف نگری منحصر به فرد خود توانسته ایم جایگاهی قابل تامل برای خود در صنعت کشور عزیزمان ایران مهیا سازیم. تهیه و توزیع انواع میلگرد ، ورق ، تسمه و مقاطع گوناگون دیگر در گرید های مختلف از خدمات ویژه ی فولاد مرکزی دلاکان می باشد. برای اطلاع از قیمت خرید آهن و فولاد در بازار امروز کشور با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با ورق های کم کربن | ورق نرم

جمعه, ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۵:۰۹ ب.ظ

 

آشنایی با ورق های کم کربن | ورق نرم

 

ورق نرم یا فولاد نرم نوعی فولاد کم کربن است. فولادهای کربنی فلزاتی هستند که حاوی درصد کمی کربن (حداکثر 1/2%) هستند که خواص آهن خالص را افزایش می‌دهد. محتوای کربن بسته به نیاز فولاد متفاوت است. فولادهای کم کربن حاوی کربن در محدوده 0.05 تا 0.25 درصد هستند.

گریدهای مختلفی از فولاد نرم وجود دارد. اما همه آنها دارای محتوای کربن در محدوده های ذکر شده در بالا هستند. عناصر دیگری برای بهبود خواص مفید مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش و استحکام کششی اضافه می شوند.

فولاد کم کربن چگونه ساخته می شود؟

محتوای کربن به طور یکنواخت توسط فولاد عملیات حرارتی افزایش می یابد. با افزایش محتوای کربن، فولاد سختی پیدا می کند اما شکل پذیری خود را از دست می دهد. این بدان معنی است که در هنگام اعمال بار اضافی، فلز به جای خم شدن، شکننده می شود و ممکن است شکسته شود.

فرآیندهای تولید فولاد نرم مشابه سایر فولادهای کربنی است. فولادهای کربن بالاتر فقط حاوی کربن بیشتری هستند و در نتیجه خواص متفاوتی مانند مقاومت و سختی بالا در مقایسه با فولاد نرم دارند. این فرآیندها در طول زمان توسعه یافته اند و اکنون بسیار مقرون به صرفه تر از قبل هستند.

خواص شیمیایی فولاد کم کربن

همانطور که در بالا ذکر شد، فولاد نرم نسبت به فولادهای کربن متوسط و پر کربن، محتوای کربن کمتری دارد. محتوای کربن در فولاد نرم تا 0.25٪ است، اما برخی از مکاتب فکری، فولاد کربنی را به عنوان فولاد نرم تا محتوای کربن 0.45٪ در نظر می گیرند.

محتوای کربن کم این فولاد را تبدیل به فلزی با ماشین کاری بسیار بالا می کند. می توان آن را برش داد، ماشین کاری کرد و به اشکال پیچیده بدون افزودن تنش های متناسب به قطعه کار تبدیل کرد. همچنین جوش پذیری بهتر را تسهیل می کند.

عوامل موثر در خواص فیزیکی و شیمیایی

مجموعه ای از عناصر آلیاژی خواص شیمیایی را بهبود می بخشد. این عناصر بر خواص فیزیکی/شیمیایی تأثیر مطلوبی خواهند گذاشت و محصول نهایی را برای کاربرد مناسب می‌سازند. عناصری که ممکن است اضافه شوند عبارتند از کروم (Cr)، کبالت (Co)، فسفر (P)، گوگرد (S)، منگنز (Mn) و غیره.

کروم

به عنوان مثال، کروم خاصیت مقاومت در برابر خوردگی را ایجاد می کند و سختی فولاد نرم را افزایش می دهد. فولاد نرم در شکل خالص خود به راحتی در اثر اکسیداسیون زنگ می زند. برخلاف اکسید آهن، فلز کروم در مواجهه با اتمسفر لایه متراکمی از اکسید کروم را تشکیل می دهد که نمی ریزد و در نهایت از فلز زیرین در برابر حملات خوردگی بیشتر محافظت می کند.

مس

مس در مقادیر محدود نیز مانند اکسید کروم عمل می کند. لوله های فولادی کم کربن ممکن است برای محافظت بهتر در برابر جو گالوانیزه شوند.
ممکن است عناصر دیگری برای بهبود مقاومت در برابر سایش، استحکام کششی نهایی و مقاومت در برابر حرارت اضافه شوند.

 

خواص فیزیکی فولاد نرم 

خواص چشمگیر آن باعث استفاده رو به رشد در صنایع مختلف شده است. برخی از خواص فیزیکی فولاد نرم به شرح زیر است:

  • استحکام کششی بالا
  • قدرت ضربه بالا
  • شکل پذیری و جوش پذیری خوب
  • یک فلز مغناطیسی به دلیل محتوای فریتی آن
  • چکش خواری خوب با امکان فرم پذیری سرد
  • برای عملیات حرارتی به سبب بهبود خواص مناسب نیست
  • مرتضی دلاکان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی